~Cinta : Jangan Ada Prejudis~ part 1

"Ape ni?!. Lepaslah.." Ayu meronta sambil meminta tangannya supaya dilepaskan Zafran.

"Dengar dulu, sayang.." pujuk Zafran.

"Ape sayang sayang pulak ni?.. Saya dah tak nak dengar ape-ape pun dari mulut awak lagi!.." tempik Ayu.

Ternyata dia bersedih atas perkara yang tidak sepatutnya dilihat sebentar tadi. Tergamak Zafran mempermainkan cintanya. Air mata yang sedari tadi ditahannya, kini sudah semakin banyak bertakung. Semakin laju ia mengalir dari kolam matanya. Air mata jernih Ayu mengalir deras.

"Ayu. Please.."

"Lepaslah!.."

"Ayu.."

"No!.. Lepas ni, kita dah tak akan ada apa-apa hubungan lagi!.." jerit Ayu pilu.

Begitu berat rasa hatinya untuk meluahkan kata-kata itu. Namun, dia terpaksa melakukannya setelah dia berasakan cintanya terhadap lelaki itu selama ini telah dikhianati. Sekali lagi Zafran cuba memujuk. Tangannya cuba menggenggam erat jari jemari Ayu. Namun, pantas Ayu menepis.

"Awak tau tak?. Selama ini, saya sangat sayangkan awak, saya cintakan awak. Malah, saya sanggup buat apa saja untuk awak. Tapi..tak sangka awak sanggup khianati cinta saya terhadap awak.." ujar Ayu dengan linangan air mata.

"Ayu. Dengar dulu apa saya nak cakapkan.." balas Zamri.

"No!.. Awak jangan nak pujuk saya lagi. Saya tak akan terpedaya dengan janji palsu awak lagi!.." balas Ayu.

Badannya terasa sungguh lemah. Sungguh tak disangka cinta yang dipupuk sejak sekian lama berakhir dengan satu drama yang dimainkan oleh lelaki hidung belang. Tergamak Zafran memeluk perempuan lain. Drama itu jelas berlaku di hadapan matanya walaupun dia berada pada kedudukan yang agak jauh, namun Ayu boleh lihat dengan jelas pasangan yang berpelukan itu adalah Zafran.

Ayu terduduk. Sedih dengan apa yang terjadi.

"Ayu.. Dengarlah dulu.." pujuk Zafran.

Zafran sedar segalanya sudah terlambat untuk dijelaskan. Dia tahu Ayu tak akan mendengar cakapnya jika emosinya sudah terganggu.

"Saya tak mahu dengar apa-apa daripada awak lagi.. Tolonglah. Hantar saya balik sekarang jugak.." Ayu merayu dengan sepuluh jari disusun rapi memohon agar Zafran menghantarnya pulang.

Ayu sudah tidak sanggup melihat wajah lelaki yang selama ini bertahta di hatinya lagi. Zafran tiada pilihan lain. Kalau dia berkeras juga, kisah di malam itu pasti akan berakhir dengan lebih teruk.

Zafran memilih untuk mengalah. Dia segera menekan punat di kunci dan mereka sama-sama bergerak menuju ke kereta. Ayu memilih untuk duduk di bahagian belakang. Tidak sanggup rasanya untuk melihat wajah kesayangan yang telah menghancurkan impian cintanya selama ini.

Zafran sekadar mengerutkan dahi dengan kerenah Ayu.

"Orang perempuan ni kalau dah terlebih emosi macam tu la. Tak bagi peluang langsung orang nak jelaskan. Sikit-sikit nak menangis, lepas tu merengek nak balik.." rungut Zafran sendirian.

"Apa awak cakap tadi?.." tanya Ayu.

Barangkali dia mendengar apa yang dirungutkan oleh Zafran.

"Tak ada apa-apa. Kalau cakap, awak bukan nak dengar pun.." balas Zafran lantas menghidupkan enjin kereta dan terus memecut.

Ayu sekadar mencemikkan bibirnya.


***************


"Ayu. Kenapa ni?.." tanya Fidah, rakan serumahnya yang terkejut sebaik melihat Ayu pulang dengan wajah yang hiba.

Ayu tidak mengendahkan pertanyaan rakannya. Sebaliknya, dia terus masuk ke bilik.

"Hmm.. Gaduh lagilah tu.." bisik Fidah lantas mendapatkan Ayu di biliknya.

"Kenapa ni.." ujarnya perlahan setelah melihat Ayu menangis teresak-esak di bucu katilnya.

Ayu tidak menjawab. Sebaliknya hanya mendapatkan Fidah dan memeluk sahabatnya itu seeratnya. Fidah seakan memahami erti tangisan itu. Pasti kes malam ini lebih berat. Pasti bukan gaduh-gaduh manja seperti yang sebelumnya.

"Aku dan Zafran dah berpisah. Sedih sangat. Selama ni aku tertipu, Fidah.." ujar Ayu perlahan

"Sungguh ke? Kenapa ni? Ceritalah.." balas Fidah terkejut.

"Selama ini aku sayangkan dia. Tapi, tadi aku dapat tau dia dah ada perempuan lain. Tergamak dia menduakan aku.."

"Kau salah orang agaknya ni.."

"Mata aku tak pernah silap, Fidah. Kau nak tau? Dia peluk perempuan tu depan mata aku!.." jerit Ayu lantas memeluk Fidah dan menangis.

"Betul ke? Tak sangka sungguh.." ujar Fidah simpati.

"Bersabarlah.." ujarnya lagi.

Biasanya, kalau Ayu dan Zafran bertengkar. Malam itu pasti telefon bimbit Ayu akan berdering dan Zafran akan memujuk. Tapi, malam itu telefon Ayu tidak berbunyi.

Sudah tiga hari Ayu memerap dirinya di dalam bilik. Mengurung dirinya dan menangisi nasib cintanya yang dirundung malang. Sesuatu yang tidak disukai Fidah. Melihat keadaan Ayu yang asyik sebegitu di dalam bilik. Fidah segera menghubungi Zafran.

"Helo.. Zafran.."

"Ya. Ada apa Fidah?.."

"Kenapa jadi macam ni, Zafran?.."

"Entahlah, Fidah. Semua ni salah faham. Aku cuba nak jelaskan. Tapi, kau faham-faham je la perangai Ayu tu kalau dah terlebih emosi. Memang dia tak bagi aku peluang bercakap.."

"Kau tu yang main kayu tiga. Kalau tak, takkan sampai jadi macam ni.."

"Itu semua salah faham, Fidah.."

"Salah faham apanya kalau dia cakap kau peluk perempuan lain depan dia!.."

"Itulah yang aku cuba nak jelaskan. Tapi, dia tak nak bagi aku peluang bercakap.."

"Tergamak kau mempermainkan dia, Zafran. Dari zaman sekolah korang bercinta, tak sangka macam ni kau buat kat dia.."

"Fidah, tolonglah jangan kusutkan lagi keadaan. Biarlah dia bertenang dulu. Nanti aku akan pujuk dia dan pulihkan hubungan ni. Aku janji.."

"Kau dah terlambat, Zafran. Lusa family dia akan datang bawa dia ke Australia. Dia akan menetap di sana bantu uruskan perniagaan family.."

"Ya. Aku faham. Aku pun akan ke Perancis esok. Sebelum terlambat, aku nak bercakap dengan Ayu untuk aku jelaskan segala-galanya.."

"Em, pandai-pandailah kau pujuk dia. Aku tak nak jadi orang tengah lagi.." balas Fidah lalu memutuskan talian.

~BERSAMBUNG~
5 Responses
  1. Anonymous Says:

    cut!


  2. aida Says:

    ala.. sambung la lg cikgu


  3. Mr.Belalang Says:

    Ada sambungannya. Tapi kena tunggu Sabtu depan la ye.. tq


  4. RerameUngu Says:

    alaaa...baru nak syok lyn...dah potong le....huuhuh.....


  5. Anonymous Says:

    cpt ler smbg!


    Waktu Belalang

    Kalendar Belalang

    Komuniti Belalang

    Yahoo! Belalang

    Tuan Tulis


    Tetamu Belalang1

    hit counter


    Tetamu Belalang2

    visitors by country counter


    Subscriber Belalang

    Pengikut Belalang

    Promote Belalang

    Sembang Belalang



    Blog ini..

    Ranking Belalang

    Calculator Belalang

    Currency Belalang

    Muzik Belalang